handdator

Visa fullständig version : Byta olja - hur ofta?

Osk@r
2005-03-06, 23:07
Ja som sagt, hur ofta ska motoroljan bytas? Känns lite överdrivet att byta efter tre hårda ban-körningar som jag hört!? Man kör normalt bilen 1000-1500mil innan oljebyte, sen finns det ju även så kallad long life olja som går 3000mil...
´
/O

In Flames
2005-03-06, 23:53
Pratar du bil eler fiddy nu?
3000 mil kommer du ALDRIG att köra din fiddy....lol

Vakna, jag är inte på nåt sätt kunnig i frågan men jag byter var 10:e timme och det är efter att crossen är inkörd ordentligt.

Andra byter oftare än så.

kristianae86
2005-03-07, 00:50
Min gs311 har gått ca 3 timmar nu tror jag - & jag är nu inne på mitt 6:e oljebyte.

den första timmen av motorns gång bytte jag 4 ggr

K

In Flames
2005-03-07, 01:18
Så gjorde jag med i början. Då bytte man flera gånger första timmarna.

Tompa
2005-03-07, 12:29
själv kör jag på Castrol GPS oljan o byter varannan timme ungefär...

kristianae86
2005-03-07, 13:18
själv kör jag på Castrol GPS oljan o byter varannan timme ungefär...

precis vad jag okså tänkt göra i fortsättningen.

har du ett gammalt handledsstoppur på styret - det e en bra grej som visar motorn timmar.

K

In Flames
2005-03-07, 13:56
Snälla, det krävs väl ändå inte NASA-teknik för fylla olja i rätt nanosekund?

Man är ute och kör lite och sen byter man.
1 timme kan man nog uppskatta relativt enkelt utan att heta Einstein.

Polisen
2005-03-07, 15:30
Jag antar han menar fiddy eftersom det är på ett fiddy forum han frågar..

Själv skulle jag nog byta ungefär varannan timme.

In Flames
2005-03-07, 15:39
Jag antar han menar fiddy eftersom det är på ett fiddy forum han frågar..

Slå upp ordet "ironi"

mic
2005-03-07, 16:10
hur mycket olja går det i en crf50?

Tompa
2005-03-07, 16:28
det ska vara ca 6dl i dom

Osk@r
2005-03-07, 18:56
Ja som sagt så har inte bilar så mycket med detta forum att göra :wink:

Min hoj kan man gemföra med kristians gs311. Jag har gjort mitt första olje byte och då har den gått ca 2-2.5 timmar med orginal oljan. Har nu castrol olja i den. Måste oljan verkligen bytas så ofta om man bara "finkör" hojen? (med finkör menar jag att man inte rejsar runt på någon bana). Oljan måste ju hålla bra mycket mer än tio timmar som var det mesta någon nämde här..

Mvh/ O

Kalle_YZ
2005-03-07, 19:00
Nej du behöver inte byta så ofta det viktiga är att byta ett par gånger när den är ny. Köp lite billigare olja och byt ofta istället för att köpa dyr och köra länge med den.

fredda
2005-03-07, 19:16
på hojjarna med halvautomat så bör man byta olja ganska ofta, kopplingen släpper ifrån sig en hel del me grejjer!

Osk@r
2005-03-07, 22:41
på hojjarna med halvautomat så bör man byta olja ganska ofta, kopplingen släpper ifrån sig en hel del me grejjer!
Tur man har riktig låda på hojen da :lol:

Okej då borde det gå och köra lite längre mao :)

kristianae86
2005-03-08, 02:10

ironi eller ej - :lol: -

jag syftade på att det är väldigt lätt & enkelt att trycka dit ett stoppur på styret som räknar gång timmar i motorn.

jag vet att många roadracingförare av 2-taktsmotorcyklar har detta för att inte överskrida timmarna på sina motorer.

MVH/
........kristian

Penken
2005-03-08, 10:43
det finns en grej man kan köpa till stora crossar som har exakt tid på hur länge motorn har gått.

fredda
2005-03-08, 17:35

nu var det ju inte lådan jag skrev utan kopplingen! jag är förövrigt grymt nöjd med halvautomaten o skulle inte byta den mot alla manuella i hela världen!
men åter till topic: så jäkla noga är det ju inte med oljebytena. lättast är det ju att göra det till vana att byta varannan gång man kört eller nåt. jag byter hellre för ofta än för sällan!

Osk@r
2005-03-08, 17:51

nu var det ju inte lådan jag skrev utan kopplingen! jag är förövrigt grymt nöjd med halvautomaten o skulle inte byta den mot alla manuella i hela världen!
men åter till topic: så jäkla noga är det ju inte med oljebytena. lättast är det ju att göra det till vana att byta varannan gång man kört eller nåt. jag byter hellre för ofta än för sällan!
Huvudsaken är att man är nöjd med sina egna grejer....

Grejen är den att byta olja ofta är säkert bra men DYRT, har ju lite annat att lägga pengarna på än fiddy och olja om man säger så, därför jag undra om det är nödvändigt med så extremt täta oljebyten!? Att oljan börjar bli en birstvara gör ju inte saken bättre heller... Fast skulle jag tänka på sånt skulle jag inte köra fiddy, bil och jobba som chaffis...

/o

fredda
2005-03-08, 18:15
blir ganska dyrt med en motor som pajjar för att man inte har bytt olja tillräckligt ofta oxå! gör som ni vill men jag ger min cross så mycke kärlek ja kan! :D

Tompa
2005-03-08, 18:54
...... gör som ni vill men jag ger min cross så mycke kärlek ja kan! :D

ibland lite väl mycket kanske o då syftar ja inte på olje byten :twisted:

Crille
2005-03-08, 19:26
jaha va syftar du på då rå? :D

fredda
2005-03-08, 20:42
...... gör som ni vill men jag ger min cross så mycke kärlek ja kan! :D

ibland lite väl mycket kanske o då syftar ja inte på olje byten :twisted:

nej jag byter ju luftfilter rätt ofta oxå! antar att det var det du syftade på? :roll:

Osk@r
2005-03-09, 17:08
blir ganska dyrt med en motor som pajjar för att man inte har bytt olja tillräckligt ofta oxå! gör som ni vill men jag ger min cross så mycke kärlek ja kan! :D
Jojo det är klart, men man behöver inte överdriva..?

Jag har kommit fram till att var 10:e timme e ganska lagom för min hoj...

fredda
2005-03-09, 17:51
Jojo det är klart, men man behöver inte överdriva..?

Jag har kommit fram till att var 10:e timme e ganska lagom för min hoj...

hur har du kommit fram till det? :roll: själv skulle jag aldrig byta så sällan...

Penken
2005-03-09, 17:56
jag funderar också på hur länge man kan köra på samma olja. jag hade tänkt mig att byta med 5h mellan rum. kör jag på samma olja för länge då?

fredda
2005-03-09, 18:12
jag försöker att hålla mig under två timmar men det tycker säkert en del är för ofta...skitsamma! jag byter olja så ofta jag vill!

Twiitch
2005-03-11, 11:45
Ett o annat tjat...kan säga så här köp den finaste oljan..
byt var 4.e tim

det e lagom.

Twiitch

Ovisen
2005-03-11, 13:38
Ett tips bara, Ni som bor i stockholms området kan ta er ut till bromma till ett företag som heter SGA AB..jag köpte shells motorcyckel 4-takt olja 4L för 225:-....tycker själv det var ett bra val för då har man olja så man kan köra in hojjen utan att det svider i kassan.

Hemsidan till dom http://www.sga-ab.se

Crille
2005-03-12, 01:37
va kostade castrol gps oljan 60kr va eller mins ja fel?

fredda
2005-03-12, 10:41
ja då minns du nog fel! köper man 1liters så tror jag att den kostar 119spänn

jolly
2005-03-12, 10:53
va kostade castrol gps oljan 60kr va eller mins ja fel?

110kr

Crille
2005-03-12, 11:23
jo ja visste att ja hade fel för 60kr tyckte jag lätt billigt.men man börjar ju bli senil :D

dirtface
2005-03-14, 00:15
om man kör en motor där motor och växelåda delar olja bör man byta rätt ofta... min husqvarna smr 570 bytade jag var 5 timme på och det tyckte jag va sällan. då körde ja lansväg.
men den har ju magnetplugg och oljesil... vet inte vad som finns på fiddys.
hoppas det finns nått i allafall

JoHook
2005-03-21, 12:40
som sagt lura lite på om oljorna motor/växellåda var skilda på min AGB 21:a eftersom de sitter 2 plugga under en på vardera sida + att du har en påfyllning på växellådssidan och en på andra! nån som har en blekaste?
en till sak vart sjutton får jag tag på luftfilter?
Å just ja ännu en sak kör min hoj på SAE 5-50 mobil1 ralley eftersom jag kör dieselbil å de blir mycke byten i den så köper jag stora mängder olja ÄR DE HEL TOKIGT? // en pantad hojåkare =)

Kalle_YZ
2005-03-21, 12:43
Den andra där under är kamkedjesträckaren = inte röra

Ovisen
2005-03-21, 20:53
en till sak vart sjutton får jag tag på luftfilter?

Kolla på www.soders.se

Lennyboy
2005-05-24, 13:42
när man byter oljan....ska man byta till annat märke eller d spealr ingen roll eller!!låter lite konstigt om man ska behöva köpa 2/3 olika oljor!

leo
2005-05-24, 15:47
När man byter varje gång ska man då fylla på 6 dl lr räcker det med 2-3 dl? För fyller man fullt så blir det ju slöseri med olja och dyrt... :?

Lindholm
2005-05-24, 23:06
Hörde att efter 1 timme när den är ny ska du byta sen köra 1 timme till sen är det 5 timmars intervaller för att vara på säkra sidan.. man kan aldrig byta en gång för mycket! kom ihåg det..

Hompe
2005-05-24, 23:53
När man byter varje gång ska man då fylla på 6 dl lr räcker det med 2-3 dl? För fyller man fullt så blir det ju slöseri med olja och dyrt... :?

Förmodligen så rymmer växellådan inte bara 6 dl utan det är det som man ska fylla på med.
Fyller du på med mindre så kommer motorn få dåligt med smörjning och då riskera att pajja.
Så om det står 6 dl så är det 6 dl som gäller.

vibe
2005-05-25, 11:18
Hörde att efter 1 timme när den är ny ska du byta sen köra 1 timme till sen är det 5 timmars intervaller för att vara på säkra sidan.. man kan aldrig byta en gång för mycket! kom ihåg det..

Jag gör nog som du säger, men hur byter man olja egentligen? :oops:

leo
2005-05-25, 16:13
Ni som byter ofta, hur mycket olja har gått åt efter varje gång ni ska byta? Blir väl ganska mycket olja at kasta? :?

fredda84
2005-05-25, 21:22
till dem som byter sin olja varannan timme och där omkring: tar ni med er olja när ni ska ut och åka då eller, och tar en oljebytarpaus mitt i åkandet då eller?

Turbonaut
2005-05-25, 21:45

6 dl lät mycket. På GS-311 är det en oljesticka på påfyllningspluggen. Om man fyller till max på den går det i 4 dl.

Tompa
2005-05-26, 12:11
till dem som byter sin olja varannan timme och där omkring: tar ni med er olja när ni ska ut och åka då eller, och tar en oljebytarpaus mitt i åkandet då eller?

det beror på hur vi åker men om vi tex. kör ett rejs eller mer seriös åkning tar vi med olja o byter..

6 dl lät mycket. På GS-311 är det en oljesticka på påfyllningspluggen. Om man fyller till max på den går det i 4 dl.

6 dl är inte mkt vi ska fylla 6dl i våra crf50s

nlg
2005-05-26, 12:26
Finns två alternativ om ni frågar mej hur ofta man ska byta olja... Ta ett stoppur och byt var 5:e timme, eller byt varannan körning om ni inte kör hela dagarna..!

cpklas
2005-05-26, 12:42
Varför bör man byta olja så ofta? En bil går ju bra mycket längre än 5h innan man byter oljan igen.

Mvh Henrik

Tompa
2005-05-26, 12:57
Varför bör man byta olja så ofta? En bil går ju bra mycket längre än 5h innan man byter oljan igen.

Mvh Henrik

jag byter oljan ofta eftersom det sliter väldigt mycket på oljan och motor med dessa små motorer som varvar så högt o oljorna i sverige är inte värst bra för varken kamm och koppling...kan ju lixom ta ett exempel: vi va ute o körde en på en mässa inte allt för länge sen...hade byggt en bana m.m...hur som helst vi bytte oljan före rejs o våra rejs va på 5min vardera....en kort o fin liten bana...kommer hem efter dag två o ska byta oljan den va asså Brun inte Röd som den är från början...så röten va den asså därför byter vi ofta...

Thomas
2005-05-26, 16:53
Håller delvis med dej gipskatten (Tompa). Men färgen på oljan har väldigt lite med det att göra om jag är rätt informerad (ger mej ut på tunn is här). En bra olja drar till sej skiten, löser upp koks(?) o liknande skit som motorn skapar. En dålig olja låter avlagringarna fortsätta bildas och när man tappar ut den ser den ren och fin ut. När jag byter olja i bilen (använder helsyntet av bra kvalisort) så är det fiiin färg på den precis när jag hällt i den men det tar bara nån dag så är oljan i det närmaste svart, men då kör jag ca 1000 mil till på samma olja och det är inga problem.

Jag tror på att byta olja ofta, det lönar sej att köpa nån liter olja extra jämfört med nya motordelar tror jag. Ska göra som Tompa och byta olja ofta i nyinhandlade kinapuffen för att vara på den säkra sidan.

Originaloljan i kinapuffen var väldigt ojämn i "tjocklek", det var nästan som om det var klumpar i oljan. Usch.

nussi
2005-05-29, 01:04
På pitpron ska man byta olja efter ca 5 timmars körning!
Dock dom 2 första bytena efter ca 1 timmes körning..

Tompa
2005-05-29, 15:21
vadå ska? är det lag på det eller? :twisted:

nussi
2005-05-29, 21:37
Nej MAN BÖR byta oljan då står så i servic häfftet .
Vad fan är ditt problem tompa?? :evil: :evil: :evil: :evil:

burton
2005-06-01, 21:48
hallå jag har en 110x som jag har problem med.Jag undrar ska det inte finnas nån typ av luftning på vevhuset? När min blir varmkörd så blir det sånt tryck där i så oljan trycker ut packboxen vid kopplingsarmen är det någon mer som lider av detta problem?

MattE.
2005-06-13, 15:00
hallå jag har en 110x som jag har problem med.Jag undrar ska det inte finnas nån typ av luftning på vevhuset? När min blir varmkörd så blir det sånt tryck där i så oljan trycker ut packboxen vid kopplingsarmen är det någon mer som lider av detta problem?

Det finns en tråd om det,
det var så att slangen till vevhusventilationen var ihopklämd
för att det inte skulle läcka ut olja under båtfärden.

så leta upp en fastklämd slang och lossa den.

Iv4rss0n
2005-06-20, 09:52

ironi eller ej - :lol: -

jag syftade på att det är väldigt lätt & enkelt att trycka dit ett stoppur på styret som räknar gång timmar i motorn.

jag vet att många roadracingförare av 2-taktsmotorcyklar har detta för att inte överskrida timmarna på sina motorer.

MVH/
........kristian

Själv kör man ju med en Stage6 varvräknare, som visar en jävla massa funktioner! smidigt och kul

Iv4rss0n

pila
2005-06-28, 21:40
här har jag bra läsning åt er. läs både del 1 och 2.
sen kanske ni slipper grubbla över vad man ska ha för olja å kvalite.
jag kör motard endast gatu körning jag byter var 10h enligt service manualen det är rimligt anser jag. en enstånkare kan verkligen jämföras med en bil eller en sporthoj osv. läs å bli klok!http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250&highlight=del1