handdator

Visa fullständig version : Spänning av ekrar - 12" bakhjul

AirVcool_94
2008-01-20, 12:01
Hejsan, Hur ofta ska man spänna ekrar ? Och hur hårt ska man spänna dom , allt man kan ?

Edit: titel G

AirVcool_94
2008-01-28, 19:14
Hejsan, Hur ofta ska man spänna ekrar ? Och hur hårt ska man spänna dom , allt man kan ?

Ingen ?

josun
2008-01-28, 19:25
Jag rekomenderar att man ska känna på sina ekrar efter varje körning oavsett hjul storlek. när det gäller spänningen på ekrarna så gäller det att man har känsla för detta, annars är det lätt att spänna sönder ekrar.

Det är också viktigt att man har koll på hur man ska spänna ekrarna, för annars är det lätt hänt att man för skeva hjul. Jag har för mig att det finns en tråd med instruktioner för detta. Sök..

//Johan

AirVcool_94
2008-01-28, 19:38
Jag rekomenderar att man ska känna på sina ekrar efter varje körning oavsett hjul storlek. när det gäller spänningen på ekrarna så gäller det att man har känsla för detta, annars är det lätt att spänna sönder ekrar.

Det är också viktigt att man har koll på hur man ska spänna ekrarna, för annars är det lätt hänt att man för skeva hjul. Jag har för mig att det finns en tråd med instruktioner för detta. Sök..

//Johan

F*n vad jobbigt :cry:

Finns det inte några hjul som man inte behöver spänna ? Tex små crosshjul eller nå ? inte några PW 50 plasthjul e...

Jääänz
2008-01-28, 19:50
jo, det finns splitfälgar som har ett fast nav med 5 ekrar som man skruvar fast i fälgbanan

men när jag spänner ekrarna börjar jag alltid med att dra dom som sitter hårt i börjar, sen har jag gjort ett fäste i skruvstädet där jag sätter upp fälgen och justerar där resten. sen om man vill vara säker på att inte ekermuttern rallar upp kan man smeta dit en droppe loctite på alla ekrar..

rider
2008-01-28, 19:52
www.bbrmotorsports.com Har en spänn ekrar videoguide :wink:

Kolla med det.

AirVcool_94
2008-01-28, 20:30
www.bbrmotorsports.com Har en spänn ekrar videoguide :wink:

Kolla med det.

Okej tack, Men Måste man skruva av däcket föratt spänna dom ?

För lite jobbigt att skruva av däcket efter var 1-4:de gång....

Vart kunna man köpa sånna fälgar man inte behöver spänna då ?

Eller kan man svetsa fast skruvarna eller nått liknande ?

willie_
2008-01-28, 20:36
klart du måste ta av hjulet, men du behöver inte spänna varje gång, räcker med o känna o de är ju ganska simpelt o göra när dom sitter på. och de hjälper ej o svetsa fast för ekrana töjjer sig de är inte så att dom gängas upp precis. och gör dom de räcker de me loctite som nån sa.

AirVcool_94
2008-01-28, 20:42
klart du måste ta av hjulet, men du behöver inte spänna varje gång, räcker med o känna o de är ju ganska simpelt o göra när dom sitter på. och de hjälper ej o svetsa fast för ekrana töjjer sig de är inte så att dom gängas upp precis. och gör dom de räcker de me loctite som nån sa.

Okej :(

Men jag skruvade fast när däcket satt på :oops:

Får väll ta loss nån dag och spänna :roll: (jobbigt) :(

Går det mkt lättare med en riktig ekerspännar"verktyg" än en vanlig skiftnyckel ?

willie_
2008-01-28, 20:56
asså jag tycker du ska lämna in de, de kommer bli snett som fan annars! fråga om du kan få vara med när de spänns eller nått för o lära dig! du kommer spänna sönder både ekrar o fälgar o allt + de kommer bli snett annars låter de som.

Jääänz
2008-01-28, 21:12
willie_ skrev:
asså jag tycker du ska lämna in de, de kommer bli snett som fan annars! fråga om du kan få vara med när de spänns eller nått för o lära dig! du kommer spänna sönder både ekrar o fälgar o allt + de kommer bli snett annars låter de som.

jag har aldrig gjord det, jag lärde mig själv genom en kvälls fiffel så tillslut så satt det där. övning ger färdighet somsagt, och det är ju bara bra att lära sig nya saker än att leja bort så fort man inte kan nånting!

AirVcool_94
2008-01-28, 21:33

okej, Men vart kan man köpa hjul som man slipper spänna ? Orkar inte spänna varje gång, fan vad tråkigt... har hafft 3 fiddysar och 2 st av dom har jag aldrig spännt ekrarna på och inget har hännt dom..

Chronic
2008-01-28, 21:49

okej, Men vart kan man köpa hjul som man slipper spänna ? Orkar inte spänna varje gång, fan vad tråkigt... har hafft 3 fiddysar och 2 st av dom har jag aldrig spännt ekrarna på och inget har hännt dom..

Köp tillbaka dina gamla hjul...

Skeeter
2008-01-29, 00:05
Knacka med en ringnyckel/eller skruvmejsel på ekrarna, då hör du vilka som behöver spännas. Dra dem(de lösa) lite försiktigt bara så ordnar det sig. Tänk på att inte spänna för mycket, knacka och lyssna så hör du när det är lagom/lika som de andra.

Du behöver inte ta loss hjulet.

Det är skillnad på att spänna några lösa ekrar och att ekra om/rikta ett helt hjul.

AirVcool_94
2008-01-29, 08:21
Knacka med en ringnyckel/eller skruvmejsel på ekrarna, då hör du vilka som behöver spännas. Dra dem(de lösa) lite försiktigt bara så ordnar det sig. Tänk på att inte spänna för mycket, knacka och lyssna så hör du när det är lagom/lika som de andra.

Du behöver inte ta loss hjulet.

Det är skillnad på att spänna några lösa ekrar och att ekra om/rikta ett helt hjul.

Okej, Tack för ett bra svar :)

Måste man spänna alla, eller ska det bara vara så dom blir lika spännd som dom andra ?

Är det när det blir en fin klang som dom sitter hårt/bra ?

Knoppen
2008-01-29, 09:38
Vist kan man göra så, men lite kul hittade jag i det här.
När det var ett svar som inte var jobbigt att göra då var det ett bra svar hahahaha

AirVcool_94
2008-01-29, 14:35
Vist kan man göra så, men lite kul hittade jag i det här.
När det var ett svar som inte var jobbigt att göra då var det ett bra svar hahahaha

Ja, men annars e det jobbigt ju... :roll:

daafy
2008-01-29, 17:38
Du behöver då F*N inte ta lös däcket, och chansen att det blir snett är liten. Du behöver bara spänna dom lagom hela tiden, och du hör på dom som e lösa. (annars känner du) Det som är jobbigt är att byta nav/fälgbana, då måste man ta lös däcket.
Om du ska ha en fälg som man inte behöver spänna ekrarna på så kan du köpa en från 50stunt, fast dom kostar ju oxå ca 5-6 tysen med frakt och allt.
Svetsa är nog inte så bra heller, dom töjs ju somsagt ut, och man kan inte svetsa med vilken svets som hellst.

AirVcool_94
2008-01-29, 19:05
Du behöver då F*N inte ta lös däcket, och chansen att det blir snett är liten. Du behöver bara spänna dom lagom hela tiden, och du hör på dom som e lösa. (annars känner du) Det som är jobbigt är att byta nav/fälgbana, då måste man ta lös däcket.
Om du ska ha en fälg som man inte behöver spänna ekrarna på så kan du köpa en från 50stunt, fast dom kostar ju oxå ca 5-6 tysen med frakt och allt.
Svetsa är nog inte så bra heller, dom töjs ju somsagt ut, och man kan inte svetsa med vilken svets som hellst.

Okej tack för bästa svaret :D

Lite off-topic.

Den svarar inte på fullgas. Hört att det e vanligt. Men tror ni det kan hjälpa att ändra nålen ?

daafy
2008-01-29, 21:47
Kan hjälpa att höja nålen, elr byta högfartsmunstycke.

Skeeter
2008-01-30, 19:31
Okej, Tack för ett bra svar :)

Måste man spänna alla, eller ska det bara vara så dom blir lika spännd som dom andra ?

Är det när det blir en fin klang som dom sitter hårt/bra ?

Fin klang brukar betyda spänd, känn med fingrarna lite på de som låter "orent/dovt" och de som klingar fint så får du en uppfattning om skillnaderna och hur mycket som ska vara spända.

Du behöver bara spänna de som är lösa, knacka och känn ocgh spänn inte för mycket.